Belgien bra för super-mammor

 Bryssel,
Jag är en så kallad super-mamma som springer för fullt i livets ekorrehjul och som är världsbäst på multi-tasking. Jag har en kompis som är en likadan super-mamma. Hon har också två barn, hon har också en man som jobbar på tok för mycket, hon har också ett jobb och hon har ett lika litet socialt liv som jag. Den enda skillnaden är att hon bor i Sverige och jag bor i Belgien. Då och då har vi långa telefonsamtal (när barnen äntligen har somnat) och då jämnför vi våra liv, vi klagar, vi suckar, vi filosoferar, vi fantaserar och vi längtar efter en bättre framtid.

Igår hade vi ett av våra långa telefonsamtal igen och vi kom fram till att super-mammor i Belgien har två saker som super-mammor i Sverige skulle behöva och det är: städhjälp och barnvakt!

Det ena börjar ju bli allt vanligare i svenska samhället, men är fortfarande ganska dyrt och exklusivt. Efter mycket tjat och pussel har min svenska kompis nu fått städhjälp som kommer en halv dag varannan vecka. Själv har jag städhjälp i form av en riktigt trevlig dam i 50-års åldern som kommer till mig varje tisdag klockan åtta och städar hemmet i fyra timmar. Jag köper så kallade “tjänste-checkar” av kommunen/staten, som kostar mig 7,50 euro styck för en timmes städning. Efter avdrag på skatten ligger min tim-kostnad på cirka 4,50 euro. Min städhjälp får förutom min check en extra del av staten så att hon kommer upp i ca 9,50 euro i timmen.

Jag är väldigt nöjd, framförallt när jag kommer hem tisdagkvällar till ett nystädat hem. Och min städerska är nöjd för hon behöver inte jobba “svart” längre utan har ett vitt job med semesterdagar och allt vad det innebär. Systemet för städhjälp här i Belgien fungerar väldigt bra, även om det har blivit lite dyrt på grund av dess stpra popularitet. Men om man jämför med priserna i Sverige så vet man varför min kompis bara har råd med städing varannan vecka. Hennes hem är än så länge dubbelt så skitigt som mitt…

Det andra som min kompis och jag tycker att alla super-mammor i Sverige skulle behöva är barnvakt ! När min kompis kommer hem från jobbet med båda barnen, hennes man är på tjänsteresa och hennes föräldrar njuter av pensionärslivet i sin stuga, så är min kompis låst hemma. Jag däremot har mitt lilla nätverk av barnvakter, pojkar och tjejer i åldern 15-20, som alla bor här i kvarteret. Om jag har föräldrarmöte på skolan eller måste handla, eller vill gå på gym eller vill träffa mina vänner, så skickar jag ett SMS till mina barnvakter. Han eller hon som har tid och lust kommer över till mitt hem och tar hand om barnen. Jag betalar cirka 4 euro i timmen, och alla är nöjda. Jag är nöjd för jag hann med något extra. Mina barn är nöjda för de behövde inte vara ensamma. Min barnvakt är nöjd för han eller hon tjänade en extra slant.

Min kompis och jag önskar att alla super-mammor i hela Europa kunde ha både städhjälp och barnvakt. Jag tror jag ska prata med Herman Van Rompuy nästa gång jag stöter på honom!

 

P.S. Jag skriver super-mammor, men jag menar naturligtvis också alla super-pappor!

 

Jonna Jaakke, besöksansvarig på Brysselkontoret


Kommentarer
Postat av: Olov H

Men om man nu prompt vill jobba skitmycket, gå på gym, hänga med polarna så kanske man kan välja bort annat. Barn till exempel. Vad ska man med barn till om man ändå aldrig hinner vara med dom?

2010-11-25 @ 09:59:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0