Vem äter all choklad?

Bryssel onsdag,
Ja, det kan man undra när man promenerar runt i Bryssel. Den ena butiken efter den andra med fantasifulla skyltningar som erbjuder choklad i varierande prisklasser. Och då pratar vi praliner! I en guidebok läste jag att det finns 81 ”chokolatiers” (det tolkar jag som pralintillverkare) i Bryssels telefonkatalog. När jag sen åkte till Brügge så visade det sig att där finns runt 50 chokladbutiker, ett chokladmuseum (ja, det finns i Bryssel också), en chokladstig och chokladmarknad. Brügge gör också anspråk på att vara chokladens huvudstad (jag vet inte om Bryssel gör det).

Jag hade en idé att smaka mig igenom de olika märkena och hitta min favorit. Men den ambitionen gav jag upp rätt snart. Man kan bli ganska så mätt bara på att studera skyltfönstren. Och så har jag insett att om jag går in i en chokladbutik när jag är sugen och pekar ut några få praliner, helst mörka och gärna med mint, pistage eller körsbär, så smakar det oftast väldigt, väldigt gott, oberoende av om det är Leonidas, Godiva, Neuhaus eller något helt obekant företag som tillverkat pralinen.

Ja, jag är en av alla dem som äter choklad i Bryssel och tar med mig hem till nära och kära, och, ja, jag var en av dem som röstade för att behålla körsbärspralinen i Alladinasken.

Lise-Lott Hansson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0