Ashton klarade sig bra

Förhören med kandidaterna till den nya EU-kommissionen är äntligen igång. Jag lyssnade på den föreslagna utrikesansvariga Catherine Ashton. Med reservatiuon för att jag inte kunde följa varenda minut av det tre timmar långa förhöret tyckte jag att hon klarade sig bra. Han var påläst och framträdde ledigt och med gott humör.  När hon inte var insatt i en specifik fråga erkände hon det utan omsvep. Jag tror att hon kan överraska sina kritiker.
Catherine Ashton har utmåats som lättviktig och okunnig, trots att hon varit en uppskattad handelskommissionär. Jag får väl påminna om Tage Erlanders berömda replik när han som ny partiledare och statsminister anklagades för att vara en nolla. "Nå, det är väl ingen dum utgångspunkt", sade den längste statsminister Sverige haft.
Självklart tar det ett tag innan Lady Ashton kan uttala sig tvärsäkert om varenda fråga och konflikt i världen, om det nu är önskvärt. Som hon sade, den utrikesansvarige ska "leda och visa riktningen". Till sin tjänst ska hon så småningom få en omfattande utrikesförvaltning, EAS kallad.
Catherine Ashton besvarade kritiken från den brittiska tokhöger för att hon varit engagerad i fredsrörelsen i sin ungdom. Hon menade att förhållandena på 70-talet har ingen relevans i dagens värld. Lite tuffare hade jag hoppats att hon skulle vara. Noteras ska dock att hon även fick beröm för sitt tidigare engagemnag för nedrustning och fredsarbete.
Av de två personerna i EU:s ledning som stats- och regeringscheferna utsåg i höstas, belgaren Herman Van Rompuy som ordförande och Catherine Ashton som hög representant för utrikes- och säkerhetspolitiken, tycker jag att den senare har ett  både viktigare och svårare jobb.
Kul att notera är att när EU och USA möts på högsta utrikespolitiska nivå så representeras båda "unionerna" av en kvinna. Inom kort träffar Ashton den amerikanska utrikesministern Hillary Clinton.
Tommy Svensson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0