Längtan till Europa

Bryssel, måndag
Det är den 9 november och jag tittar på direktsändningen från firandet av Murens fall i Berlin. Den kvällen för tjugo år sedan satt jag på färjan från Tallinn  till Stockholm. Jag var korrespondent för A-pressen, i första hand för att bevaka den begynnande självständighetskampen i Baltikum. Snabbt sändes jag till Berlin, sedan vidare till Prag och Bukarest, denna enastående revolutionära höst.
De människor som i Östtyskland ropade "Wir sind das Volk" och de tiotusentals modiga demonstranter som jag senare såg i Tjeckoslovakien och i Rumänien sammanfattade sin längtan i två önskningar: Att få leva i ett "normalt" samhälle, fritt och demokratiskt, och att "återvända" till Europa.
Det var under de stunderna jag förstod kraften i viljan att ena Europa. Jag blev "EU-vän" i Östeuropa, och inte i Bryssel, där jag nu bor.
Tommy Svensson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0