På plats i Bryssel

Flytten är avklarad, även om många kartonger ännu inte är uppackade. Jag och min sambo Carina (Stålberg) bor i charmiga Ixelles, med bageriet och ostbutiken om hörnet.
Nu är det Bryssel och jobet som chef för fackliga Brysselkontoret som gäller. Det är slut på det journalistiska frilanslivet. Lite saknar jag möjligheten att skriva på Aftonbladets ledarsida, särskilt nu när den amerikanska valrörelsen närmar sig finalen. Men man kan inte få allt.
Den politiska höstsäsongen har verkligen rivstartat. Redan i förra veckan var det plenum i Europaparlamentet. Tyvärr kunde jag inte vara där, men enligt media var det en riktigt hård debatt om EU-kommissionens förslag till socialt paket som lades fram i somras.
Det hela beskrivs som start för nästa års Europavalkampanj. Kanske blir frågan om det sociala Europa det stora ämnet. 
På kontoret har besöksverksamheten dragit igång. I förra veckan hade vi en grupp tjänstemän och politiker från Södertörn.
Och i torsdags var en grupp fackligt aktiva från Serbien här. Vi hade en trevlig pratstund och en kväll vid Grand Place. De var mycket angelägna att veta hur det europafackliga arbetet är organiserat. De hoppas snart bli medlemmar i Europafacket, och att deras land ska komma med i EU. 
Tack Mikael Johansson och de övriga eldsjälarna från LO i Hylte som driver projektet med sina serbiska kamrater.
Tommy Svensson
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0